Tuesday, January 18, 2011

Hidup Adalah Anugerah...

Pada suatu hari ada seorang gadis buta yg sangat  membenci  dirinya sendiri. Kerana kebutaannya itu, tidak hanya terhadap dirinya sendiri tetapi dia juga membenci semua orang kecuali kekasihnya.
Kekasihnya selalu ada disampingnya untuk menemani dan menghiburnya. Dia berkata akan menikahi gadis itu kalau gadis itu sudah boleh melihat dunia.
Suatu hari, ada seseorang yang mendermakan sepasang mata kepada gadis itu. Yang akhirnya dia boleh melihat semua hal, termasuk kekasihnya .
Kekasihnya  bertanya  kepada gadis itu , ” Sayangggg … sekarang kamu sudah  boleh melihat dunia. Apakah  engkau mau menikah denganku?” Gadis itu terkejut saat melihat bahwa kekasihnya  itu ternyata buta.  Dan  dia menolak untuk menikahi kekasihnya itu yg selama ini sudah sangat setia mendampingi hidupnya selama si gadis itu buta.
Dan akhirnya kekasihnya  itu  pergi dengan  menitiskan air mata, dan kemudian menulis sepucuk surat singkat kepada gadis itu, “Sayangku, tolong  engkau jaga baik-baik ke-2 mata yg telah aku berikan kepadamu.”

* * * * *

Kisah di atas memperlihatkan bagaimana fikiran manusia berubah saat status dalam hidupnya berubah. Hanya sedikit orang yang ingat bagaimana keadaan hidup sebelumnya dan lebih sedikit lagi yang ingat terhadap siapa harus berterima kasih kerana telah menyertai dan menopang hidupnya bahkan di saat yang paling menyakitkan.

Hari ini sebelum engkau berfikir untuk mengucapkan kata- kata kasar, ingatlah akan seseorang yang tidak bisa berbicara.

Sebelum engkau mengeluh mengenai cita rasa makananmu, ingatlah akan seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.

Sebelum engkau mengeluh tentang suamimu, ingatlah akan seseorang yang menangis kepada Tuhan  untuk meminta penyembuhan sehingga suaminya TIDAK LUMPUH seumur hidup.

Hari ini sebelum engkau mengeluh tentang hidupmu, ingatlah akan seseorang yang begitu cepat pergi  ke alam kubur dengan masih menyertakan kemiskinannya.

Sebelum engkau mengeluh tentang anak-anakmu, ingatlah akan seseorang yang begitu mengharapkan kehadiran seorang anak tetapi tidak mendapatkannya.

Dan ketika engkau lelah dan mengeluh tentang pekerjaanmu, ingatlah akan para pengangur, orang cacat dan mereka yang menginginkan pekerjaanmu.

Dan ketika beban hidup tampaknya akan menjatuhkanmu, pasanglah senyuman di wajahmu dan berterima kasihlah pada Tuhan kerana engkau masih hidup dan ada di dunia ini.

Hidup adalah anugerah, syukurilah, jalanilah, nikmatilah dan hiasilah hidup ini dengan sesuatu yg bermanfaat untuk dirimu dan umat manusia.

NIKMATILAH DAN BERI YANG TERBAIK DI SETIAP DETIK DALAM HIDUPMU, KERANA ITU TIDAK AKAN TERULANG LAGI UNTUK WAKTUMU YANG SELANJUTNYA !!!

No comments:

Post a Comment